BRNO – Řada lidí nechce trávit čas stáním v kolonách a v dopravních zácpách. Pro rychlou dopravu po městě Brně si pořídí jednostopé vozidlo. Nejčastěji skútr, který je pro přeplněný městský provoz předurčen.
Po návratu ze středu Brna na jeho okraj, třeba na panelové sídliště Vinohrady, se setká s dalším problémem – zoufalým nedostatkem parkovacích míst. Nejvýraznější je přeplnění ulic, parkovišť a jiných k tomu nepovolených ploch v pracovní dny odpoledne a k večeru, kdy se obyvatelé vracejí na sídliště z práce. Toto sídliště vyprojektovali plánovači v 60. letech a postavili je budovatelé v 70. či 80. letech s úzkými ulicemi a parkovišti pro poloviční množství dopravních prostředků, než kolik jich užívá dnes. Plánovači tehdy neodhadli budoucí vývoj s chybným předpokladem, že automobil bude mít výhledově každá druhá rodina. Dnes jsou v rodině průměrné více než dvě vozidla. Auta není kam odkládat, nelegálně postávají také na volných vyasfaltovaných neparkovacích plochách nebo na trávnících, za což má řidiče důsledně pokutovat městská policie. Tento úkol ale řeší velmi vlažně.
Místostarosta Městské části Brno – Vinohrady Jiří Karásek informoval, že na tomto šestnáctitisícovém sídlišti se podařilo prosadit levné a rychlé řešení. Např. v Prušánecké ulici si řidiči vytipovali volná místa, nevhodná pro parkování aut, kam nelegálně odkládali své motorky. „Pokud řidiči požádají vedení vinohradské radnice o legalizaci takového místa, pak v případě, že s tím budou souhlasit hasiči, záchranáři, energetici a jiné zájmové organizace, a rada městské části to schválí, dáme toto místo vyznačit barvou na asfaltovou plochu piktogramem skútru. Není to sice oficiální dopravní značení, avšak při troše tolerance lze na vyznačeném místě strpět stání motorek. Jak se takové opatření rozšíří a ujme, ukáže zájem a čas,“uvedl místostarosta brněnských Vinohrad Karásek.
Strážník Městské policie v Brně a kandidát na městského zastupitele za KSČM Petr Koš, vášnivý motorkář k tomu uvedl: „Jsem srdcem motorkář, rád si zajezdím motokros ale i na okruhu se tomu nebráním. Sám mám skútr, sice o objemu 500 cm3, ale je to pořád skútr. Od jara do podzimu z něj neslezu a krom toho, že je to moje obrovská záliba a spousta motorkářů potvrdí, že motorka je i určitá svoboda, super pocit, vše kolem sebe cítíte, rychlost, klopení v zatáčkách, prostě nádhera. Ale k věci, spousta lidí si kupuje malého skútříka do města s objemem do 125 cm3, hodně je oblíbená Honda 125 pcx, spotřeba kolem dvou litrů a minimální údržba, ale co hlavně, řidičský průkaz skupiny B. Tyto skútry se lehce propletou městem a dají se zaparkovat vcelku všude. Nikoho nějak neomezují, neucpávají již tak přeplněná města auty. V zahraničí jsou těchto skútrů tisíce, parkují takřka všude. Policie je většinou na parkování těchto drobků tolerantní, je to takové větší kolo. Problém je, ale v lidech, proč oni mohou a já s autem nemůžu, já zaplatím pokutu a oni ne. Tolerance našeho národa je velice špatná a závist, zloba začíná vítězit. Neříkám, že u všech, ale vidím to v mé práci, že je to rok od roku horší a někdy to i člověka zamrzí. V každém případě nápad pro parkování skútrů a motorek bych podpořil. Pan místostarosta Městské části Brno – Vinohrady p. Jiří Karásek má mou podporu a je dobře, že se tím někdo snaží zabývat a rád bych to podpořil i ve všech městských částech,“ozřejmil svoji zálibu i starost Petr Koš.
(vž)